Tijdens een discussie over E-learning, professionalisering en TPACK attendeerde een collega me op de website The E-learning coach. De site bevat "actionable strategies, practical content, product reviews and resources to help you design, develop and understand online learning" (Malamed, 2011).Het mooie vind ik dat de auteur qua inhoud breed inzet. Ze heeft ervoor gekozen haar publiek breed te informeren over allerlei bronnen, gerelateerd aan (online) leren:
- zie tabblad E learning 2.0
- glossary voor online learning (niet zo uitgebreid als de ASTD glossary die ik in een eerder artikel heb genoemd. Maar wel goed bruikbaar).
- 'E-learning goodies' met links naar boeken als 'elearning strategy' en 'Synchronous eLearning'.
Bij de ontwikkeling van een leergang voor didactiek in een digitale context is het regelmatig zoeken naar een balans tussen theorie (didactiek) enerzijds en de praktijk (technologie, tools) anderzijds. In feite gaat het om de bewustwording van het gebruik van ICT en media ter ondersteuning aan het leerproces. Met andere woorden op welke wijze kan technologie het leerproces ondersteunen. De relatie tussen leerdoelen, werkvormen en toetsing is daarbij van belang. Echter, de praktijk leert dat je docenten motiveert met het concreet bespreken van de mogelijkheden van tools (meer 'knoppen' georiënteerd).
Mede door het artikel 'Expanding on the Nine Events of Instruction' krijg ik steeds meer ideeën over de manier waarop ik een balans tussen theorie en praktijk in de leergang kan aanbrengen. Het artikel beschrijft de 'nine events of instruction' van Gagné (1965;1985). Bij deze 'events' gaat het om leerprocessen die ontstaan wanneer iemand leert. De ondersteuning van deze leerprocessen noemt Gagné 'events of instruction'.
Aanvankelijk richtte Gagné zich vooral op de rol van de docent. Onderstaande tabel toont ook de mogelijkheden voor een meer student georiënteerde benadering. De linker kolom bevat de 'nine events' van Gagné. Kolom twee beschrijft manieren waarop ondersteuning kan worden geboden tijdens een event. In kolom drie staat de student-georiënteerde insteek centraal. Ter illustratie heb ik per event één of meer voorbeelden genoemd waarop ICT-hulpmiddelen een ondersteunde rol kan spelen.
Internal Learning Process
|
Supporting Instructional Event
|
Learner- generated Event
|
E-learning
voorbeelden
|
---|---|---|---|
1. Alertness | Gain learner attention | Activate your attention |
|
2. Expectancy | Inform learner of lesson objective; stimulate learner's attention; provide overview | Establish your purpose; arouse interest and motivation; preview the content |
|
3. Retrieval to working memory | Stimulate recall of prior learning | Recall relevant prior knowledge |
|
4. Selective Perception | Present information and examples | Process information and examples |
|
5. Semantic Encoding | Guide learning; prompt use of learning strategies | Refocus attention; employ individual learning strategies |
|
6. Retrieval and responding | Elicit performance | Practice |
|
7. Reinforcement | Provide informative feedback | Evaluate feedback |
|
8. Cueing retrieval | Assess performance | Assess your own performance |
|
9. Generalizing | Enhance retention and learning transfer | Transfer learning to the real world |
|
Zie voor meer informatie over de 'Nine events of instruction':
- Tip Theories (Gagné): achtergrondinformatie over Gagné.
- Gagné's nine events of instruction (what is? mogelijkheden, voordelen en examples).
Bronnen:
Gagné, R. (1962). Military training and principles of learning. American Psychologist, 17, 263-276.
Gagné, R. (1985). The Conditions of Learning (4th ed.). New York : Holt, Rinehart & Winston.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten