Vandaag een interessant artikel gelezen op de weblog van Wilfred Rubens over het onderzoek naar de mogelijkheden van student response systemen (stemkastjes) in het onderwijs.
In het artikel verwijst Wilfred Rubens naar onderzoeksresultaten van Larry Cuban (Clickers and Technology Integration) en Donald Clark (Clickers: mobile technology that will work in classes).
Larry Cuban wijst op een veelvoorkomend verschil tussen onderwijsvernieuwers en docenten. Waar onderwijsvernieuwers continue op zoek zijn naar mogelijkheden om (met ICT) nieuwe vormen van leren te realiseren, zijn docenten al blij dat ze met technologie bestaande vormen van leren kunnen verbeteren.
In het artikel verwijst Wilfred Rubens naar onderzoeksresultaten van Larry Cuban (Clickers and Technology Integration) en Donald Clark (Clickers: mobile technology that will work in classes).
Larry Cuban wijst op een veelvoorkomend verschil tussen onderwijsvernieuwers en docenten. Waar onderwijsvernieuwers continue op zoek zijn naar mogelijkheden om (met ICT) nieuwe vormen van leren te realiseren, zijn docenten al blij dat ze met technologie bestaande vormen van leren kunnen verbeteren.
Donald Clark stelt dat student respons systemen een positief effect hebben op de dialoog tussen docent en student. In het artikel beschrijft Clark zeven toepassingsmogelijkheden. Enkele voorbeelden zijn: (1) Gaining attention (start-up), (2) discussion en (3) Summative assessment.
Zelf zie ik student response systemen ook een belangrijke rol spelen bij het vaststellen van het zogeheten 'entry level', de beginsituatie van de studenten en het gebruik van dergelijke systemen voor formatieve evaluatiedoeleinden (zijn studenten klaar voor de kennistoets?).
Ook tijdens de Online Educa 2010 werden de mogelijkheden van 'clickers' gedemonstreerd. Het meest interessante vond ik het gebruik van verschillende typen student respons systemen in één activiteit, te weten: sms, webbased voting en twitter. Studenten bepalen op basis van de devices waarover zij beschikken, welk student response system zij gebruiken (laptop, telefoon, iPad, etc.). Koos Winnips was één van de presentatoren die meerdere stemkastjes in zijn sessie gebruikte.
Ook tijdens de 'battle of the bloggers: The graveyard of learning' werd met meerdere vormen van 'clickers' gewerkt. In de sessie discussieerden Bert De Coutere, Tom Wambeke, John Traxler en Hans de Zwart over onderwijskundige thema's als leerstijlen, diploma's en podcasting. Samen met de 'zaal' bepaalden de sprekers of een thema 'dead' or 'alive' was. Naast het stemmen kon de zaal via een backchannel meediscussiëren over het onderwerp (of reageren op de sprekers). De sessieleider, kan ook de docent zijn, selecteert zo nu en dan een reactie uit de backchannel en vraagt de post'er om een reactie. Resultaat een interactieve bijeenkomst (les).
Ook tijdens de 'battle of the bloggers: The graveyard of learning' werd met meerdere vormen van 'clickers' gewerkt. In de sessie discussieerden Bert De Coutere, Tom Wambeke, John Traxler en Hans de Zwart over onderwijskundige thema's als leerstijlen, diploma's en podcasting. Samen met de 'zaal' bepaalden de sprekers of een thema 'dead' or 'alive' was. Naast het stemmen kon de zaal via een backchannel meediscussiëren over het onderwerp (of reageren op de sprekers). De sessieleider, kan ook de docent zijn, selecteert zo nu en dan een reactie uit de backchannel en vraagt de post'er om een reactie. Resultaat een interactieve bijeenkomst (les).
Op de website van Educause staan artikelen ovr het gebruik van clickers en een backchannel. Zie voor meer informatie:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten