woensdag 19 september 2012

iPads in het onderwijs

Vandaag was de eerste bijeenkomst van Saxion Special Interest Group (SIG) voor E-learning en Didactiek (ICTO). Het leuke is dat ik ben gevraagd om voor dit studiejaar de voorzitter van dit overleg te zijn. Met veel inspiratie hebben we met vertegenwoordigers van verschillende academies gesproken over het gebruik van video in het onderwijs (o.a. weblectures, kennisclips, studentvideo's). Daarnaast deelde de APO, de Pabo van Saxion, de eerste ervaringen die zijn opgedaan met hun iPad-klas.

Afgelopen juni publiceerde Sax.nu een artikel over de plannen van de APO om als eerste academie te starten met een iPad-klas. "De hogeschool wil onderzoeken of het werken met de iPad effectief en efficiĆ«nt leren bevordert". Een mooi initiatief, zeker omdat er allerlei interessante didactische uitdagingen zichtbaar worden (o.a. co-creatie door studenten). Interessant is bovendien dat er een flankerend onderzoek is gekoppeld aan het project. Daarbij wordt zowel aandacht  besteed aan docenten, die op een andere manier hun onderwijs in moeten richten als aan studenten, die meer dan voorheen 'digitaal leren'.

In dit interessante traject staat de iPad centraal. Een prima keuze, omdat het een mooi apparaat is. Echter, de iPad heeft ook enkele beperkingen, die het gebruik in het onderwijs juist in de weg zouden kunnen zetten. Grafisch gezien is het een pracht apparaat. Echter, op het terrein van bijvoorbeeld bestandsbeheer, het versturen van E-mails met bijlagen en de vrijheid van (in)richting en gebruik zijn op Android-gebaseerde tablet-PCs (en wellicht straks ook Windows tablet-PCs) veel beter. Het is dan ook belangrijk dat ook vanuit het perspectief van onderwijs en onderzoek een brede scope te houden op het totale spectrum aan tablet-PCs. Zeker omdat het een markt is die nog in volle ontwikkeling is.

Desalniettemin, is het werken met tablets in het onderwijs een erg interessant thema...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten