zondag 31 januari 2010

iPad en het onderwijs?

In zijn weblog "technology enhanced learning" besteed Wilfred Rubens in meerdere artikelen aandacht aan de iPad. In twee artikelen (28/1 en 30/1) besteed hij aandacht aan de rol die de iPad zou kunnen spelen in het onderwijs.
Mijn eigen gedachten gingen in de richting van vooral onderwijsondersteunende activiteiten zoals:
  • digitale studieboeken of nalagwerken (rekenmachine, binas, woordenboeken).
  • digitale zoekopdrachten op internet en/of in digitale catalogi (bibliotheek).
  • voting response systems (stemkastjes).
Daarnaast zou het natuurlijk mooi zijn als educatieve software 'draait' op de iPad. Daarbij ga ik er vanuit dat LMS-omgevingen en andere web-based leertoepassingen al direct te gebruiken zijn.

Zelf zit ik ook aan toepassingen voor docenten te denken. Het lijkt me een handig apparaat dat je als docent kunt gebruiken bij zeg maar vooral de administratieve kant van het werk:
  • nalagwerk in de klas (cijfers, toetsoverzicht, check informatie op web/intranet).
  • overlegsituaties (vergaderstukken, aantekeningen).
  • symposia, lezingen, etc. (sterk afhankelijk van capaciteit accu).
  • etc.
Op Frankwatching vind je artikel over eventuele mogelijkheden van de iPhone en de iPod in het onderwijs. Wellicht dat de iPad binnenkort hieraan kan worden toegevoegd.



Tot besluit wil ik jullie de volgende cartoon niet onthouden: "Would an iPad help Obama?" (met dank aan CNN):
[bron: CNN Politics (2010)]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten