maandag 16 januari 2012

BETT 2012

Afgelopen week naar de BETT in Londen geweest. "BETT is the world’s leading event for educational technology where education professionals can evaluate and purchase a comprehensive range of ICT products and services". Tijdens de BETT hebben we onder meer gekeken naar nieuwe mogelijkheden voor AV-apparatuur zoals beamers, digiborden, etc. Daarvoor ben je bij de BETT aan het goede adres. Het enorme complex staat meer dan vol met dergelijke hulpmiddelen.
1) De documentreader (o.a. van Mimio):
Een camera waarmee documenten, objecten of de 'inhoud' van een microscoop, op het digibord zichtbaar kan worden gemaakt. Zeer handig om kleine objecten tijdens hoorcolleges met alle studenten te delen. Projectie op een digibord zorgt ervoor dat aantekeningen/arceringen bij de cameraprojectie kunnen worden gemaakt.
Lees verder...
2) De 'table-mounted projector' (o.a. BrightLink van Epson):
Een tafelvariant van een digibord. Ideaal voor discussies, mindmappen, planologie, etc. Dergelijke projectoren zijn bovendien veel goedkoper (2k euro) dan bijvoorbeeld een interactief scherm geïntegreerd in een tafel (15k euro).
Lees verder...
3) Lego Mindstorms / LEGO Education:
Met LEGO Mindstorms kun je robots ontwerpen. De bijgeleverde software maakt het mogelijk deze robots te programmeren, zodat ze allerlei activiteiten uitvoeren. Tijdens de BETT werd door het LEGO Education Team gedemonstreerd hoe je met behulp van Mindstorms aan leerlingen kunt laten zien hoe een inbraakalarm werkt. Het blijft fantastisch om te zien hoe je met LEGO de meest interessante bouwwerken kunt construeren. Kan me voorstellen dat leerlingen en ook studenten Robotica zeer gemotiveerd met dit product aan de slag gaan.
Lees verder...



Tijdens de BETT werden ook diverse seminars verzorgd. Zelf heb ik drie bijeenkomsten bijgewoond. De meest interessante vond ik de sessie "Using screen captures to revolutionise the way we provide feedback" van Russel Stannard. Via http://teachertrainingvideos.com presenteert hij how-to videos waarin hij het gebruik van een breed scala aan applicaties via 'screen captures'. Enkele voorbeelden zijn: PowerPoint, Photoshop en Skype. Voor de how-to videos maakt Russel gebruik van Camtasia*.

In de presentatie (zie: http://www.scribd.com/doc/77898263/BETT) werd aandacht besteed aan de mogelijkheden van screen captures voor het geven van feedback. Studenten leveren via bijvoorbeeld Blackboard opdrachten in. De docent verzamelt alle reacties en genereert op basis van de bevindingen een video (screen capture) waarin de belangrijkste aandachtspunten via audio met de studenten worden gedeeld. Op deze manier krijgen studenten feedback op hun producten, zonder dat de docent iedere student een gedetailleerde terugkoppeling hoeft te geven. Een dergelijke werkwijze is mijns inziens goed te gebruiken bij formatieve toetsing, waarbij de individuele feedback in veel gevallen niet eens per sé noodzakelijk is.



*) Screenr heeft vergelijkbare functionaliteiten (zie BLOG-artikel over Screenr).

1 opmerking: