woensdag 15 juni 2011

Literatuurlijst samenstellen...geen Endnote...En nu?

Degene die ook een onderzoeksrapport heeft geschreven, weet dat het samenstellen van een literatuurlijst een flinke klus is. Zeker als het ook nog conform de APA-stijl moet. Gelukkig zijn er op goede ICT-tools beschikbaar waarmee een literatuurlijst kan worden samengesteld. De meest bekende tool is Endnote.

Toen ik bij de Universiteit Twente kon ik voor een vrij lage prijs via Surfspot een licentie aanschaffen. Op zich ook logisch omdat binnen een universiteit nagenoeg iedereen met onderzoek, publicaties en dus ook met literatuur bezig is. Binnen een hogeschool ligt dat (momenteel nog) anders. Onderwijs is vooralsnog de primaire taak van de onderwijsinstelling. Consequentie is dat voor een Endnote-licentie ongeveer 200 euro moet worden betaald. 

Gelukkig is er een prima alternatief.  Met behulp van de functionaliteit verwijzingen kan in Microsoft Word 2007 en 2010 een bibliografie worden aangelegd waarmee automatisch een literatuurlijst kan worden samengesteld die voldoet aan de APA-eisen.

Onderstaand filmpje laat zien hoe je dat zelf kunt doen. 


1 opmerking:

  1. Wat suf, stuur ik je een mooie weblecture over dit onderwerp! Had ik beter de docent die dat ging maken op jouw bijdrage kunnen wijzen. Ga ik alsnog doen!

    BeantwoordenVerwijderen