Pagina's

woensdag 2 maart 2011

SURF workshop 21edingen Train de trainer

Zo...op weg naar huis na een workshop van Surfnet: "Train the trainer 21
eDingen"
. Een interessante bijeenkomst over de mogelijkheden, het (didactisch) gebruik en de implementatie van 21eDingen.

21eDingen bestaat uit (21) lessen over web 2.0 en (SURFnet) tools variërend van SURFmedia tot YouTube, van weblogs tot sms-stemmen en van wiki’s tot SURFgroepen. Belangrijkste doel is docenten kennis te laten maken met de toepassingsmogelijkheden van al deze hulpmiddelen in het onderwijs. Een goed gevulde digitale gereedschapskist helpt de docent zijn onderwijs te optimaliseren en te innoveren (zie: http://www.21edingen.nl/)?De training was een mooie combinatie van informatie en voorbeelden.


Zo liet Chris Kockelkoren zie hie je met behulp van het student response system shakespeak, PowerPoint en sapweb20 studenten actief kunt betrekken bij je les. Tijdens online educa van afgelopen december werd een dergelijke werkwijze ook gehanteerd tijdens de sessie "battle of the bloggers" (zie blog artikel 8 december 2010).
Vervolgens presenteerde Erna Meijer de ervaringen met eDingen binnen Cito.

Beide presentatoren vertelden enthousiast hun verhalen en ook hun successtories. Echter, deze successtories hebben veelal betrekking op hun eigen ervaringen als ervaren ICT-gebruikers, of collega's die ook tot de voorhoede van de ICT-gebruikers behoren. Belangrijk is echter in te zetten op die collega's die iets willen veranderen aan hun onderwijs, die wel zijn geïntersseerd in de mogelijkhedem van ICT, maar die geen idee hebben hoe ze dit moeten aanpakken.
In de loop van de dag kwam dit onderwerp regelmatig terug. Met behulp van de brainstormtool Mindmeister gekoppeld aan GoogleDocs hebben we met elkaar gebrainstormt over de implementatie van de 21eDingen (implementatie eDingen).


Je merkt dat zowel de trainers als de cursisten geen eenduidige oplossing hebben. Dat is ook logisch. Vooral omdat er grote verschillen zijn tussen docenten en opleidingen, laat staan tussen onderwijsinstellingen onderling. Iedereen was het er wel over eens dat de zogeheten 'early adaptors' een belangrijke rol hebben. Zij zijn de voorbeelden en de inspirators voor hun collega's. Door deze voorlopers goed te begeleiden en door hen tijdens presentaties of show & share bijeenkomsten hun ervaringen te laten delen, is de kans op succes (en olievlekwerking) het grootst. Voorwaarde is wel dat ook zij succeservaringen hebben.

De belangrijkste conclusies van vandaag:
1) implementeer ICT-voorzieningen, eDingen waarmee je vooraf vastgestelde knelpunten in de organisatie kunt aanpakken (o.a. (lage) studielast en/of betrokkenheid van studenten, werkdrukdocenten (door vele vragen studenten)?
2) gebruik de 'early adaptors' voor commitment
3) deel succeservaringen van deze 'early adaptors' met minder ervaren ICT-gebruikers.

3 opmerkingen:

  1. @Peter,

    Mooie samenvatting van de dag. En leuk dat je er direct over blogt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Herkenbare conclusies!
    En daarmee bedoel ik echt niet: niks nieuws onder de zon
    Volgens mij hebben jullie een nuttige dag gehad!

    Ik ken Mindmeister en ik ken Google Docs, maar heb gen idee hoe je die twee kunt koppelen.
    Kun je daar wat over zeggen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Willem, We hebben in een Mindmeister document vragen geplaatst die van belang zijn bij het implementeren van de 21 eDingen. Bij elke vraagt hebben we een link aangebracht naar een Google Doc. In het Google Doc kon iedereen zijn antwoorden typen achter zijn naam.

    De Mindmeister is dus gebruikt als ingang naar de Google Docs.

    @Peter, Leuk verslag.

    BeantwoordenVerwijderen