Vanochtend stuitte ik op de laatste publicatie (feb. 2011) uit de Educause serie "7 Things You Should Know About...". In deze februari editie gaat het over de mogelijkheden van de iPad voor het onderwijs.
Het is een interessante publicatie. De auteurs geven namelijk aan dat "the iPad combines robust computational functionality with a screen large enough to serve as a legitimate replacement for printed text-books and other course materials, with the added benefits of interactivity".
Met andere woorden, het design en de schermgrootte lenen zich uitstekend als vervanger van 'leerboeken' en andere lesmaterialen. Dit aangevuld met een breed scala aan standaard beschikbare of te downloaden ondersteunende (o.a. voice recorder, calculator) en communicatie Apps (o.a. E-mail, Twitter), maakt de iPad een interessant didactisch en organisatorisch hulpmiddel.
Met andere woorden, het design en de schermgrootte lenen zich uitstekend als vervanger van 'leerboeken' en andere lesmaterialen. Dit aangevuld met een breed scala aan standaard beschikbare of te downloaden ondersteunende (o.a. voice recorder, calculator) en communicatie Apps (o.a. E-mail, Twitter), maakt de iPad een interessant didactisch en organisatorisch hulpmiddel.
Samengevat, een intessant artikel. Echter, het is goed de aan de iPad toegeschreven mogelijkheden voor het onderwijs in een breder perspectief te plaatsen. De beschreven mogelijkhedenen zijn namelijk toe te schrijven aan in feite iedere TabletPC. Het is volgens mij niet de bedoeling dat de merknaam iPad wordt verward met de soortnaam TabletPC! Zoals in het verleden is gebeurd met bijvoorbeeld Aroma/Maggi en Jalozie/Luxaflex.
Vandaag, 9 maart, op nu.nl dat een VO-school iPads groot gaat inzetten in het onderwijs. Een van de motieven is "Dankzij de iPad kan een leraar per leerling het niveau en de leerstijl in de gaten houden. Zo kan er gekeken worden of een leerling extra ondersteuning nodig heeft of juist toe is aan extra lesmateriaal". Ik ben heel benieuwd hoe dat in de praktijk uitpakt.
BeantwoordenVerwijderenOverigens vind ik een heel groot pluspunt dat met de komst van de iPad en de varianten daarop, ook minder ICT-vaardige docenten nu durven en daardoor spelenderwijs vaardiger worden en meer open staan voor vernieuwingen op dat gebied.
http://www.nu.nl/internet/2464518/hondsrug-college-geeft-onderwijs-via-ipad.html