zaterdag 13 februari 2010

Backup met BartPE en DriveImageXML

Ook een laptop? En ook wel eens problemen met een systeem dat na een (herstelde) crash of update geheel niet meer loopt? Nou ik wel :-(

Sinds kort heb ik een perfecte oplossing gevonden, namelijk BartPE en DriveImage XML (en een originele Windows XP cd-rom). Met beide gratis applicaties maak je een BootCD met een afgeslankte Windows XP versie waarmee je door middel van de DriveImage XML-plugin backups kunt maken en ook kunt terugzetten.


Hieronder kort de stappenplan (met aanvullende links):
  1. Ben begonnen met het opnieuw configureren van mijn laptop. De harddisk heb ik in twee partities gedeeld met behulp van schijfbeheer van Windows Vista. Belangrijke data (documenten, foto's etc.) heb ik vervolgens naar de nieuwe partitie gekopieerd.
  2. Download daarna de BartPE software en de DriveImage XML-plugin.
  3. Vervolgens heb ik met BartPE een bootable cd-rom gemaakt met daarom een afgeslankte versie van Windows XP. Uitleg vind je op: http://www.nu2.nu/pebuilder/

    Tijdens de installatie kun je extra plugins aan de configuratie toevoegen. Zodra de optie beschikbaar is, selecteer je bij aanvullende plugins de DriveImage XML-plugin.
  4. PE Builder maakt ten slote een ISO-file aan. Deze zet je met brand-software (o.a. Nero) op cd.
  5. Plaats de BartPE cd-rom in je DVD-drive.
  6. Zorg ervoor dat je computer vanaf PC kan booten (bios / bootoptions bij het opstarten).
  7. BartPE start nu op.
  8. Ga via start naar DriveImage XML en bepaal of je een image wilt maken of juist wilt terugzetten.
Op YouTube staan diverse filmpjes waarin de installatie van BartPE wordt uitgelegd. Onderstaand filmpje laat zien hoe je BartPE én DriveImage XML kunt installeren:
Deel 1:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten